על איטומי חריצים עבור בריאות השן של הילד כבר שמעתם?

רפואת שיניים מניעתית הוכחה כיעילה ביותר, והיא מציעה מגוון רחב של טיפולים. קיימת חשיבות רבה להתאמת הטיפול המניעתי באופן אישי לכל ילד וילד




בדומה למתרחש במהלך העשור האחרון בכל תחומי הרפואה, גם רפואת השיניים המסורתית, המתמקדת בטיפול בבעיות שיניים קיימות, נדחקת אט אט הצידה ומפנה מקומה לרפואה שמטרתה למנוע בעיות שיניים עוד לפני היווצרותן. האם נתקלתם כבר במונח איטומי חריצים? נעסוק בו בהמשך.

הקִדמה הטכנולוגית מבשרת על טיפולים מניעתיים רבים, שלא פעם מייתרים לחלוטין את הצורך בקידוח השן או בהתערבות רפואית פולשנית אף יותר, אולם קיימת חשיבות רבה לבחירה מושכלת של הטיפולים אותם ראוי לבצע.

אין צורך להמליץ לכל ילד באופן רוטיני על כל הטיפולים המניעתיים הקיימים, שכן יש להתאים לכל ילד וילד את הטיפולים הנכונים עבורו בהתאם להרגלים שלו ובהתאם לרמת הסיכון שלו לחלות בעששת.

עקירת הרגלים מגונים

לצד טיפולים אלה, מוטלת על רופא שיניים מומחה לילדים לגרום בצורה הדרגתית ורגישה לשינוי ה"הרגלים המגונים" המזיקים לבריאות השן, ולהשריש במקומם הרגלים נכונים במטרה שיהפכו לשגרת חיי הילד לאורך שנים.

לפני שנגיע לנושא של איטומי חריצים, עוד כמה דברים שחשוב לומר. הורים רבים סבורים שניתן להתחיל בתהליך זה רק כשהילד "כבר גדול ומבין", כשניתן להסביר לו את חשיבות העניין, אולם מדובר בטעות עם תג מחיר גבוה בצידה.

דווקא בגילאים הרכים, בעוד הפעוט "נקי" מהרגלים, ניתן להקנות לו בצורה הפשוטה ביותר עם מינימום מאמץ את הדרך הנכונה לשמירה על בריאות השן.

ילד שהורגל כחלק משגרת הבוקר והערב לצחצח שיניים – יבחר לרוב את מאבקי הכוח שלו באזורים אחרים. הורים שלא מקפידים על צחצוח השיניים מיד לאחר הופעת השיניים הראשונות, או שמשדרים לילד שלא יקרה כלום אם נדלג פה ושם על הצחצוח, חושפים עצמם למלחמות ולמאבקים עתידיים בנושא.

אגירת שיירי מזון בחריצי השיניים

לילדים רבים יש שיניים בעלות חריצים עמוקים, האוגרים בתוכם שאריות מזון. במקרים אלה מומלץ לבצע איטומי חריצים, המקטינים את הסיכון למחלת העששת. 

בשיניים האחוריות קיימות תלוליות, וביניהן ישנם חריצים. לעתים קרובות החריצים עמוקים, וסיבי מברשת השיניים אינם חודרים לעומק החריץ לצורך ניקוי יעיל.

במסגרת טיפול מניעתי זה, מתבצע ניקוי מעמיק של החריצים והחדרת חומר נוזלי לתוכם אשר מחלחל לעומקם ומתקשה. בדומה לכל הטיפולים המניעתיים, גם טיפול זה הינו ידידותי ומהיר, ללא כאבים.

חשוב להדגיש כי למרות שאיטום חריצים הינו טיפול מהיר וידידותי מדובר בטכניקה רגישה שרק ידיים מיומנות ביותר מסוגלות לבצע בצורה אפקטיבית ולטווח ארוך. כמו כן, איטומי חריצים אינו טיפול רוטיני לכל ילד, אלא רק במקרים בהם השן הינה בעלת חריצים עמוקים וקיים חשש לאגירת שאריות מזון.


סגולות הפלואוריד

פלואוריד הוכח במחקרים כיעיל ביותר לצורך מניעת מחלת העששת. תכשירי הפלואוריד הקיימים בשוק הדנטלי הם רבים ומגוונים, בעלי דרגות יעילות שונות, חלקם לשימוש ביתי וחלקם לשימוש על ידי גורם רפואי בלבד.

מומחה ברפואת שיניים לילדים הוכשר להתאים בצורה מיטבית לכל ילד את סוג הפלואוריד, את רמת הריכוז של החומר המומלצת עבורו וכן את תכיפות השימוש בתכשיר. ישנם ילדים הזקוקים לתכנית פלואורידציה, הכוללת אפליקציות תקופתיות של פלואוריד הניתנות במרפאה במקביל לשימוש הביתי.

שימוש בפלואוריד גם הוא אינו מומלץ באופן אוטומטי לכלל הילדים, אלא הוא ניתן כחלק מתכנית מניעתית המותאמת באופן אישי לכל מטופל ומטופל.

איטומי חריצים וטיפול בפלואוריד הנם חלק משמעותי מהטיפולים המניעתיים שמציעה כיום רפואת השיניים המתקדמת, וקיימת חשיבות רבה להתאמה אישית של טיפולים אלו עבור כל ילד על פי רמת הסיכון שלו לעששת.

מכאן חשיבות הביקור אצל מומחה לרופאת שיניים לילדים עוד לפני שמתחילות הבעיות, כלומר כבר לאחר בקיעת השיניים הראשונות, מה שעשוי למנוע לחלוטין טיפולים פולשניים ולא ידידותיים בעתיד.

צור קשר
שם :
טלפון:
מייל:
רופא שיניים לילדים בתל אביב / מודיעין