טיפולי שיניים בהרדמה כללית - אפשר גם אחרת

מדוע גם כיום, למרות מגוון השיטות לטיפול שיניים בילדים, רבים מהם מופנים להרדמה כללית?

טיפולי שיניים בהרדמה כללית


מדוע גם כיום, למרות מגוון השיטות לטיפול שיניים בילדים, רבים מהם מופנים לבצע טיפולי שיניים בהרדמה כללית? 

איגוד המרדימים האמריקאי (ASA) מגדיר הרדמה כללית כאובדן הכרה בשל טיפול תרופתי. 

להרדמה זו יתרונות רבים, שכן השפעתה מידית, היא מייתרת את הצורך בשיתוף פעולה של המטופל, ומנטרלת תחושות של כאב וחוסר נוחות. 

בנוסף, בזכותה הטיפול אינו נחקק בזיכרונו של המטופל וכך אינו מלווה ברשמים לא נעימים או טראומטיים. אלא שלצד יתרונותיה הרבים ובטיחותה לרוב, במקרים נדירים היא מסכנת חיים, ופעוטות וילדים קטנים הם אחת מקבוצות הסיכון העיקריות. 

זאת מכיוון שאחד הסיבוכים העיקריים האפשריים של טיפולי שיניים בהרדמה כללית הוא כשל נשימתי, וילדים קטנים צורכים יותר חמצן ביחס לגודל גופם, כך שבמצב של מצוקה נשימתית נשארת להם פחות רזרבת חמצן ממבוגרים (זה לא נכון לומר שבמצב של כשל נשימתי יש להם פחות רזרבות. כשל נשימתי נגרם מכיוון שבמצב של מצוקה נשימתית היו להם פחות רזרבות).

הרדמה כללית - סיפור אמיתי

מקרה שאירע לפני כחודשיים: פעוט בן ארבע עבר טיפול שיניים בהרדמה כללית, שבמהלכה החל לסבול ממצוקה נשימתית, עבר החייאה ופונה לטיפול נמרץ. 

לאחר ימים אחדים מת בבית החולים; האירוע העצוב הזה הוא בבחינת תזכורת עגומה לסיכונים הכרוכים בהרדמה כללית, בייחוד לילדים קטנים.

אילו אופציות נוספות קיימות  

לכן האופציה של טיפולי שיניים בהרדמה כללית נחשבת לאפשרות האחרונה, של ילדים ומבוגרים, שתיבחר רק לאחר שנבחנו כל ההתערבויות האחרות, תרופתיות או התנהגותיות, שקיימות לשיכוך כאב ולשיתוף פעולה מצד המטופל. 

כאמור, למרבה הצער, גם כיום, למרות מגוון השיטות לטיפול שיניים בילדים, מופנים רבים מהם להרדמה כללית. 

אם זה בשל טיפול שיניים מורכב, פחד של הילד או התנגדות מצדו, או קשיים התנהגותיים אחרים. אלו גורמים להורים ולצוותים הרפואיים לחשוב ש"עדיף להרדים". 

עוד בנושא:

איך נמנעים מהרדמה כללית

עם זאת, ברוב המוחלט של המקרים ניתן לייתר טיפולי שיניים בהרדמה כללית אמצעות הקדשת זמן, תשומת לב ויחס מתאים ושימוש בטכניקות התנהגותיות המפחיתות חרדה - כגון TSD (Tell, Show, Do) שבה מסבירים לילד על הפעולות הצפויות, מראים לו אותן ונותנים לו לחוש בהן (למשל על היד), ורק אז מתחילים בטיפול - ואף בטכניקות פרמקולוגיות כגון גז צחוק וסדציה הכרתית (טשטוש).

כמו כן, כשמדובר בילדים מתחת לגיל שש, מומלץ לפנות למומחים ברפואת שיניים לילדים וכך להעלות את הסיכוי שבטיפול ייעשה שימוש בטכניקה התנהגותית או פרמקולוגית והחוויה תהיה חיובית ומוצלחת.

ישנם כמובן מקרים שבהם לא ניתן להימנע מביצוע טיפולי שיניים בהרדמה כללית, או שיתרונותיה עולים במובהק על החסרונות והסיכונים, אך לא מדובר בילדים דווקא. 

מתי נחוץ טיפול שיניים בהרדמה מלאה

על פי האיגוד האמריקאי לרפואת שיניים (ADA), הרדמה כללית עשויה להיות נחוצה במקרים שבהם מתעוררים קשיים שעלולים להערים על שיתוף הפעולה והצלחת הטיפול. 

למשל, בקרב מטופלים דנטופוביים, מטופלים הסובלים מחוסר בגרות פסיכולוגית או רגשית או מנכות מנטלית או פיזית.

בהקשר זה, קיימת הסכמה רחבה בספרות הרפואית ובאיגודים העולמיים בתחום שבטיפול שיניים של בעלי מוגבלויות נדרשת לעתים קרובות הרדמה כללית, בנוסף למרפאת שיניים ייעודית שיכולה להתאים את עצמה לצרכיהם. 

כך למשל, אנשים עם אוטיזם עלולים לסבול מרגישות חושית גבוהה באזור הפה ומרגישות לרעשים ולאור חזק, שלא מאפשרות מגע והכנסת מכשור, ומרמת חרדה גבוהה מכל סיטואציה שאינה מוכרת להם. 

בעקבות כך רבים מהם יתנגדו לטיפול בצעקות ואף בצורה פיזית שיכולה לסכן אותם ואת סביבתם, וקשה יהיה להרגיעם בשיטות ההתנהגותיות המקובלות ואף בתרופות הרגעה.

בכל אופן יש לציין כי גם כאשר מתקיימות הנסיבות המחייבות הרדמה כללית אצל כלל האוכלוסייה אין לפעול אוטומטית. יש לבחון היטב את מצבו הפיזי והנפשי של המטופל ואת גילו. 

במקרים מסוימים יתברר שיש לשקול אפיקי פעולה אחרים – למשל לדחות את הטיפול ולחכות עד שמידת ההתנגדות והקושי תרד וניתן יהיה לבצעו ללא הרדמה.

ובסופו של דבר, הדרך הטובה ביותר לצמצם את שיעור ההרדמות הכלליות או את הצורך בטיפולי שיניים בכלל – בייחוד אצל ילדים - היא רפואת שיניים מונעת. 

עמדת המדינה בנושא טיפולי שיניים בהרדמה מלאה

המדינה מאפשרת טיפולי שיניים חינם לילדים עד גיל 14, אך חסרים אמצעים מניעתיים. למשל, הדרכות להורים על תזונה נכונה, טכניקות צחצוח והרגלי צחצוח נכונים. 

רבים מהם אף אינם מודעים לצורך בביקורים קבועים עם הילדים במרפאות השיניים ובטיפולי שיניים מניעתיים תקופתיים. 

כל אלו עשויים למנוע רבים מהטיפולים המורכבים ולהפחית משמעותית את הצורך  של טיפולי שיניים בהרדמה כללית. בנוסף, ילדים שיהיו במעקב רציף במרפאות השיניים יתרגלו לביקורים בהן, יחששו פחות מהטיפולים ויהיו פתוחים לטכניקות שייתרו את הצורך בהרדמה כללית.

צור קשר
שם :
טלפון:
מייל:
רופא שיניים לילדים בתל אביב / מודיעין