איך הורים מדביקים את הילד בעששת?

תינוקות רבים נדבקים מההורים במחלת העששת. הורים הנושאים חיידקים הגורמים לעששת מעבירים אותם לתינוק כשהם מנשקים אותו, כשהם מנקים את המוצץ באמצעות רוק וכשהם טועמים מהאוכל לוודא שהוא בטמפרטורה הנכונה

איך הורים מדביקים את הילד בעששת?

מחקרים רבים שנערכו במהלך השנים האחרונות מלמדים כי טיפול מניעתי מתחיל עוד כשהעובר נמצא ברחם אמו. כן, קראתם נכון – בריאות השיניים העתידית של העובר מושפעת מבריאות השן של האֵם.

עששת ילדים היא מחלה זיהומית הנגרמת כתוצאה מפעילות חיידקים אלימים השוכנים בחלל הפה, ולכן קיים חשש להדבקה לאחר לידת התינוק באמצעות העברת רוק.

העברת רוק נעשית באמצעות ניקוי מוצץ שנפל באמצעות רוק, טעימה מהמזון של הילד על מנת לוודא שהוא בטמפרטורה נכונה, אירוח תדיר של ידיו הקטנטנות של התינוק בפּיה של האם ואינספור נשיקות – כל אלה הם הזדמנויות פז עבור חיידקים אלימים לעבור מפה ההורה לפיו הזעיר של התינוק. 

ממחקרים עולה שהדבקה בגיל צעיר בחיידקים מחוללי עששת ילדים מעלה בצורה ניכרת את הסיכון לחלות בעששת בעתיד. לפיכך, ההמלצה שהייתה נהוגה עד לפני שנים אחדות לנשים הרות להימנע מטיפולי שיניים עד לסוף ההיריון הינה נחלת העבר. 

ההמלצה כיום לנשים בהריון היא להקפיד מאוד על בריאות הפה והשיניים, לבצע טיפולי שיננית על פי הצורך, ולסיים את טיפולי השיניים הנדרשים לפני הלידה, כל זאת על מנת למנוע אפשרות של הדבקת התינוק. 

חשוב לזכור שבמקרה בו אישה סובלת מנטייה לעששת, קיימת סבירות גבוהה שהיא נושאת כמות גדולה של חיידקים אלימים מחוללי המחלה. עליה להיבדק מעת לעת, ובמיוחד בעת תכנון היריון ובמהלכו.

עוד בנושא:

טיפול מונע להדבקת עששת
כיום ידוע שהדבקה בגיל צעיר מהווה גורם סיכון עיקרי לעששת בגיל הרך. עם זאת, במקום להדריך הורים צעירים בחידושים חשובים אלו ולאתר גורמי הסיכון של עששת ילדים ולסכל אותם, רפואת השיניים בישראל מתמקדת בעיקר בכיבוי שריפות.

רמת המקצועיות של רופא השיניים אינה נמדדת רק ביכולתו לבצע סתימות וטיפולי שורש ברמה גבוהה, אלא גם באחריות שהוא לוקח על עצמו למנוע את המקרה הבא. אחד מתפקידיו החשובים ביותר של מומחה לרפואת שיניים לילדים הוא להוביל רפואה מניעתית באמצעות זיהוי ההתנהלות הלקויה שהביאה את הילד אליו, והנחיית הוריו כיצד לנהוג נכון מכאן ואילך.

ידע הוא כוח, וביקור שגרתי אצל מומחה לרפואת שיניים לילדים יאפשר את עדכון ההורים במידע בהתאם לגילו של הילד, להרגליו, ולאבחון רפואי שיקבע את רמת הסיכון העתידית שלו לקבל עששת ילדים.


צור קשר
שם :
טלפון:
מייל:
רופא שיניים לילדים בתל אביב / מודיעין