נסיגת חניכיים אצל ילדים - יש דבר כזה!

נסיגת חניכיים נשמעת מחלה של מבוגרים בלבד, אך לא כך הדבר, ובישראל שכיחות מחלות חניכיים בילדים גבוהה מאוד ביחס למדווח בספרות המקצועית.

איך תדעו אם לילד שלכם יש דלקת חניכיים?

אם לילד שלכם יש חניכיים אדומות, נפוחות או דימום בצחצוח כנראה שיש לו דלקת חניכיים.

דלקת חניכיים בשלבים ההתחלתיים שלה היא הפיכה. אולם, במקרים שלא נאבחן ולא נבצע טיפול ראשוני דלקת החניכיים יכולה להפוך להיות חמורה ולגרום להתחלה של נסיגת חניכיים אצל ילדים ואף לנזקים בלתי הפיכים.

בדיקות שגרתיות וניקוי מקצועי במרפאת שיניים יכולים למנוע בקלות מצבים שכאלו, אך זיכרו: אם לא תקבלו הדרכה בצחצוח הדלקת לא תיעלם. הדרכה לצחצוח בילדים היא אחד הדברים החשובים ביותר, ויש להתייחס אליה כאל אחד הכישורים שאנו אחראים להעניק לילדינו. מדובר בכישור חיים בסיסי. ולכן חשוב להשקיע בכך זמן בעת ביקור במרפאת השיניים, ולראות שהילד לומד ומשפר את טכניקת הצחצוח שלו מביקור לביקור. כמו כן חשוב להדגיש שעד גיל 8 ההורה צריך לבצע את הצחצוח (בנוסף לצחצוח שהילד מבצע לבד).

נסיגת חניכיים בילדים

ישנם כמה גורמים של נסיגות חניכיים אצל ילדים:

1. היגיינה אורלית לקויה
  2. צחצוח שיניים אגרסיבי
  3. צפיפות
  4. מחלת חניכיים גנטית/משפחתית
  5. מצבים סיסטמים המצריכים בדיקת רופא
היגיינה אורלית לקויה

אנו עדים להרבה בעיות בצחצוח שיניים בקרב ילדים. יש הרבה ילדים שלא מצחצחים שיניים באופן כללי, או שמצחצחים חלש מדי, שלא מצחצחים בטכניקה הנכונה, שמשתמשים במברשת שאינה מתאימה לגילם, שמצחצחים מהר מדי ולא ביסודיות וכו.

התוצאה של צחצוח לא אפקטיבי היא השארות של רובד חיידקי על גבי השיניים, ובמיוחד באזור קו החניכיים, מה שגורם לדלקות חניכיים והתחלה של נסיגת חניכיים אצל ילדים ומבוגרים.

צחצוח שיניים אגרסיבי

לכל ההורים ברי המזל, שאצלם בבית אין וויכוחים עם צחצוח שיניים ושהילד שלהם מצחצח מעולה ורופא השיניים מאוד מרוצה ממנו, חשוב לשים לב שהילד לא מצחצח חזק מדי, וכן חשוב לשים לב שהצחצוח מתבצע בטכניקה נכונה על מנת למנוע נזקים לטווח הארוך כגון שחיקת חומר שן ואף נסיגת חניכיים. ילד שמצחצח חזק מדי יכול לגרום לעצמו לנסיגת חניכיים.

אם זה המקרה אצלכם, אני ממליצה לרכוש עבורו מברשת שיניים חשמלית איכותית, של מבוגרים, ולא של ילדים, כזו שמגיעה עם מד לחץ. כך הוא ימנע מנזקים כגון נסיגת חניכיים ואף ילמד מגיל צעיר מהי עוצמת הצחצוח הנכונה.

צפיפות שיניים

השיניים החלביות קטנות מאוד, ואילו השיניים הקבועות שמחליפות אותן גדולות הרבה יותר, ולא תמיד יש להן מקום לבקוע. במקרים כאלו של צפיפות חמורה אנו רואים לעיתים קרובות נסיגות חניכיים אצל ילדים, במיוחד בגילאי 6-12 באזור השיניים הקדמיות בלסת התחתונה. נסיגת חניכיים אצל ילדים מתרחשת בגלל עמדת הבקיעה הבעייתית של השיניים וגם בגלל הקושי לבצע צחצוח איכותי באזור של צפיפות.

הדרכה מקצועית כיצד ניתן לבצע צחצוח שיניים קפדני תשפר מאוד את המצב ובשילוב עם טיפול אורתודונטי (יישור שיניים) נסיגת החניכיים ברוב המקרים תיעלם.

מחלת חניכיים גנטית/משפחתית

כ 0.5-3% מהילדים יסבלו ממחלת חניכיים חמורה בעלת מרכיב גנטי/משפחתי. במקרים אלו נוכל לאבחן את המחלה כבר בגיל צעיר מאוד, לעיתים אפילו לפני גיל 6. בילדים אלו נראה ניידות שיניים שאינה תואמת את גיל הילד, דלקות והופעת אבצסים ממקר דנטלי מבלי שיש חורים בשיניים. האבחון המוקדם חשוב מאוד, ותחזוקה הקפדנית וביקורות תכופות אצל רופא שיניים לילדים המומחה בתחום זה יאפשר לשמר את השיניים ככל שניתן.

האם נסיגת חניכיים חמורה יכולה להעיד על בעיה רפואית אחרת?

לעיתים נסיגת חניכיים ומחלת חניכיים חמורה בילדים היא סימפטום של מחלה סיסטמית אחרת ולכן מומלץ להתייעץ עם רופא השיניים לגבי צורך בפניה לרופא הילדים לשלילת מצבים סיסטמים אחרים.

חוץ מנסיגות חניכיים אצל ילדים, תמצאו כאן ניווט מהיר:

שם :
טלפון: