עששת אצל ילדים - איך למנוע עששת בגיל הרך?

בניגוד לדעה הרווחת, לבריאות שיני החלב של הילד חשיבות רבה. כיצד ניתן לזהות עששת בפיו של הילד ומדוע קיימת חשיבות רבה גם לבריאות שיני ההורים?


 


בניגוד לדעה הרווחת, לבריאות שיני החלב של הילד חשיבות רבה, וזו תהיה טעות חמורה לחשוב שהעובדה שהן מוחלפות בשיניים קבועות מאפשרת להקל ראש בשמירה על התפתחותן התקינה.

כך, למשל, במקרה בו שיני החלב נושרות בשלב מוקדם מדי, השיניים הנותרות עלולות לזוז ולא לאפשר לשיניים הקבועות לצמוח בצורה תקינה.

ריקבון השיניים כתוצאה מהזנחה או ממחלת שיניים לא מאובחנת, עלול לא רק לגרום לכאבים חזקים, אלא גם לזיהומים שעלולים להשפיע לטווח ארוך.

עששת ילדים, או בשמה השני, עששת הגיל הרך היא מחלה זיהומית כרונית הנפוצה בשנותיו הראשונות של הילד, והיא מכונה גם "עששת הנקה" או "עששת בקבוק", שמות המרמזים על הדרך בה היא נוצרת.

יש להקנות הרגלים לילד לצורך שמירה על בריאות השיניים כבר מגיל ינקות, שכן עששת אצל ילדים עלולה להתפתח כבר לאחר בקיעת השן הראשונה של הילד.

 

איך ילד נדבק בעששת ילדים?

על אף שהנקה ממושכת ותכופה לבדה אינה גורמת לעששת, על אימהות מניקות להיות מודעות להיגיינת הפה שלהן ושל התינוק, לרפואת שיניים מונעת וכן להקפדה על תזונה בריאה.

ההורה המטפל עלול להעביר חיידקי עששת לתינוק דרך הרוק, ולכן קיימת חשיבות רבה להימנעות מניקוי המוצץ באמצעות הפה, משתייה מכוסו של התינוק, וכן מאכילה מהכף בו מאכילים את התינוק על מנת לבדוק את טמפרטורת המזון.

עששת אצל ילדים מתפתחת בפיו של התינוק גם כאשר השיניים והחניכיים שלו נחשפות לנוזל שאינו מים למשך פרקי זמן ממושכים או בתכיפות גבוהה במשך היום.

סוכרים המצויים בשתייה ובמזון של התינוק, גם אם טבעיים, הופכים לחומצה על ידי החיידקים המצויים בחלל הפה, הגורמת להמסת השכבה החיצונית של השיניים ובסופו של דבר לריקבון השן.

הסיבות העיקריות לכך הן מתן בקבוק חלב או מיץ לתינוק כאשר משכיבים אותו לישון, וכן כאשר ילדים מורשים לשתות שתיה ממותקת מכוס או מבקבוק במשך היום או הלילה.

לפיכך, מומלץ לאפשר לילדים לשתות מיץ או חלב אך ורק בזמן הארוחה, ולא להציע להם שתייה זו כלל במשך היום, בטח ובטח לא כאשר הם הולכים לישון.

עוד בנושא

כיצד לזהות עששת בפיו של הילד?

עששת אצל ילדים עלולה להופיע בתחילת הדרך ככתמים לבנים בין החניכיים לבין השיניים הקדמיות העליונות. אלו כתמים שקשה לזהות, ויש צורך בבדיקה על ידי מומחה לרפואת שיניים לילדים הנערכת באמצעות ציוד רפואי מתקדם.

במקרה בו מאובחנת עששת ילדים אצל ילדכם, יש לבצע טיפול מיידי על מנת למנוע את התפשטות הריקבון, להדריך את ההורים כיצד לשמור על בריאות הפה של הילד, ואף לשקול טיפול רפואי מניעתי.

לאחר בקיעת שיניו הראשונות של הילד, יש לצחצח אותן בעדינות באמצעות מברשת שיניים רכה. על פי המלצות משרד הבריאות עד גיל שנתיים אין צורך להשתמש במשחת שיניים. מומלץ לצחצח את שיני הילד פעמיים ביום במשך כשתי דקות.

הזמן המומלץ ביותר לצחצוח שיניו של הילד הוא לאחר ארוחת הבוקר ולפני השינה, כאשר כמובן יש להקפיד להימנע משתייה ממותקת או מאכילת מזון לאחר הצחצוח בלילה.

נסו ללמד את ילדיכם מוקדם ככל הניתן לשתות באמצעות כוס ולא בקבוק, שכן הדבר מפחית את הסיכון של עששת ילדים וכמובן ימנע ממנו לקחת את השתייה למיטה.

הילד מתעקש על בקבוק למיטה? אפשר לתת לו בקבוק מים בלבד, או לתת לו בקבוק עם תחליף חלב כפי שהוא מכיר ורגיל , ולאחר שתיית הבקבוק לבצע את צחצוח השיניים במיטה. בכל מקרה מנעו מהילד במהלך היום דברי מתיקה ומזונות דביקים, כדוגמת סוכריות ועוגיות, המעלים את החשש להתפתחות עששת ילדים. 


צור קשר
שם :
טלפון:
מייל:
רופא שיניים לילדים בתל אביב / מודיעין