טעויות נפוצות שהורים עושים במרפאת השיניים

אפילו אם אנו הורים שמפחדים מהביקור במרפאת השיניים – בעזרת מספר צעדים פשוטים, נוכל להימנע מלהוריש את החרדות לדור הבא, ולהפוך את החוויה לנעימה בהרבה

טעויות נפוצות שהורים עושים במרפאת השיניים

כך ילדינו לא יפתחו חרדות מרופא השיניים

מאת ד"ר ענת בניאל, מומחית ברפואת שיניים לילדים


אחת הטעויות הנפוצות ביותר שאנו יכולים לעשות כהורים, היא להשליך את פחדינו על הילדים. זה נכון לכל תחום הקשור לחינוכם וגידולם. וזה נכון גם כאשר מדובר על ביקור אצל רופא השיניים.

החשש ממרפאת השיניים אינו חריג. בסופו של יום – מדובר על הליך רפואי חודרני ולא נעים. על-פי המחקר, בין 30% ל-40% מהאוכלוסייה סובלים מחרדה דנטלית (הידועה גם כ"דנטופוביה"), ברמה כזו או אחרת.

אבל הילדים שלנו הם דף חלק, ואת הביטחון העצמי שלהם הם בונים באמצעותנו. אין סיבה שהורה "דנטופוב" יוריש את פחדיו גם לדור הבא. זה ניתן למניעה. הנה כמה משפטים שגם להורה הלחוץ והמודאג אסור להגיד לצאצאים:

 
1. "אין לך ממה לפחד"

כשהילד מגיע לראשונה אל רופא השיניים – הוא נכנס אל הלא נודע. הוא לא יודע אם הוא אמור לצחוק, לבכות, ליהנות או לסבול. 

אם תגידו לו, כמובן מתוך מטרה טהורה להגן עליו, ש"אין לך ממה לפחד" – תעשו את הטעות הראשונה. משפט כזה יגרום לו לחשוב: "לאן לעזאזל אני נכנס ולמה אני צריך להיות גיבור שלא פוחד?".

אל אותו עקרון – גם משפט כמו "אין לך ממה לדאוג, הפעם הרופא רק יבדוק אותך" – מיותר. הוא יגרום לילד, גם באופן תת-מודע, לתהות האם בפעם הבאה כשיגיע לטיפול – כבר יהיו לו סיבות לדאגה.

בקצרה – ניסיונות הרגעה עושים את האפקט ההפוך. הם רק מעצימים את החרדה.

 

2. "אתה יושב מאד יפה על הכיסא! כשהייתי בגילך ברחתי ממנו!"

למה לא להסתפק בחיזוק חיובי בלבד? מה הטעם בלשתף את הילדים בזיכרונות הילדות הקשים שלהם ממרפאת השיניים? הבסיס לשיתוף פעולה טוב אצל רופא השיניים מושתת על אמון בין הילד, ההורה והרופא. הורה שמביע חוסר אמון ברופא, מעורר אצל הילד תחושות דומות.

 
3. "לא יעשו לך כלום, רק מסתכלים"

דייקו בדבריכם. בביקור במרפאת השיניים דווקא עושים לילד אי-אלו דברים. מבקשים ממנו לפתוח פה גדול כמו אריה ולא לסגור; מכניסים לו מראה קטנה לתוך הפה; רופא עם כפפות מיוחדות בודק אותו ומכוון אליו פנס ענק שעשוי להיות מרתיע; במקרה של צילום רנטגן, מניחים עליו סינר כבד מעופרת, מכניסים לפיו משהו קשה שצריך להחזיק בין השיניים ומכוונים אליו זרוע חלולה שנראית כמו תותח או רובה ענקי.

 ילד שיגיע לרופא השיניים אחרי שבבית אמרו לו שלא יעשו לו כלום, ירגיש מותקף, יאבד אמון ויפתח חרדה.
הנקודה המרכזית היא שאין צורך לרדת לפרטי פרטים לגבי ההליך שהולכים לבצע לילד. מומחה ברפואת שיניים לילדים מתורגל ומיומן לעשות זאת, עוד לפני התחלת הטיפול – בצורה האולטימטיבית.

4. "תקבל פרס אם תתנהג יפה"

הצעת שוחד שמטרתה לייצר שיתוף פעולה בבדיקת השיניים יכולה להשיג את התוצאה ההפוכה: הילדים לפתע מבינים שאין מתנות חינם. אם מבטיחים מתנה, סימן שמשהו לא נעים עומד לקרות. היזהרו מהצעות שכאלו.

 

***

אז איך בכל זאת נכין את הילד לביקור אצל רופא השיניים?


המלצתי היא לנסות "לטייב" את החוויה. אצל ילדים צעירים, משפט כמו "איזה כיף, הולכים לרופאת השיניים שתספור לך את השיניים, מעניין כמה שיניים יש לך" – יכול לעשות את העבודה.


אם מדובר בילד בוגר יותר, שיש לו הרבה שאלות, התשובה האידיאלית היא להגיד לו שהשאלות שלו מצוינות, ושכדאי לשאול את רופא השיניים, כי הוא ידע לענות עליהן בצורה הכי טובה.

 

הכנת יתר אינה מומלצת כלל וכלל. אל תפרטו מעבר לרצוי, הקפידו שלא להשתמש במילים שאינן מתאימות לילדים ועלולות לעורר חרדה.

 

חלק מהילדים ירצו לדעת איך נראה רופא השיניים לפני הגעתם למרפאה. כנסו עם הילדים לאתר המרפאה והראו להם תמונות. כך ירגישו שהם קצת מכירים את הרופא, ויגיעו למרפאה עם יותר ביטחון.

 

והכי חשוב, אל תאיימו אל ילדכם שאם יאכל הרבה ממתקים יצטרכו לקחת אותו למרפאת השיניים. האיום הזה לא משפיע על הילדים, הוא רק יוצר יחס שלילי כלפי ביקור במרפאת השיניים, ומטפח דעות קדומות.

 

הקפידו לדבר בבית על בריאות השיניים בחיוב, והזכירו בחיבה את רופא השיניים שעוזר לשמור על שיניים לבנות ובריאות. 

בדיקות שגרתיות הן קלות ופשוטות, ובאמצעות הכנה נכונה ויד מקצועית מכוונת כל ילד ישתף פעולה.


כדאי לקרוא גם

 

צור קשר
שם :
טלפון:
מייל:
רופא שיניים לילדים בתל אביב / מודיעין