מה לעשות כאשר יש אפטות בפה אצל ילדים ותינוקות

הכאב הנגרם כתוצאה מהופעת אפטות בחלל הפה הוא בלתי נסבל, אולם המוצרים המוצעים בבית המרקחת אינם מתאימים לילדים | 4 שיטות להקלה ולריפוי אפטות אצל ילדים




הופעת פצעים בפה אצל תינוקות וילדים היא תופעה שכיחה, וחשוב לדעת כיצד להתמודד עמה כיוון שהיא גורמת לכאב ולתסכול רב. 

במקרים רבים בהם ילדים צעירים מתלוננים על כאבי שיניים חזקים, ומגיעים למרפאות השיניים לטיפול עזרה ראשונה, מקור הכאב מתברר כאפטות בפה ולאו דווקא חור בשן.

אפטות בפה - איך לזהות אותן?

קיימים סוגים שונים של אפטות בפה אצל ילדים, כאשר המשותף להן הוא נגע מכוייב בעל בסיס מכתשי וכיסוי לבן שסביבו הילה אדומה.

גודלן של רוב סוגי האפטות הוא זעיר, בקוטר של עד 5 מ"מ, הן עשויות להופיע באזורים שונים בחלל הפה, ונעלמות לאחר שבוע עד שבועיים. הופעת אפטות בפה גדולות יותר, המכונות מייג'ור אפטה, עשויה להימשך עד 6 שבועות, ואף להשאיר צלקת.

קיימת נטייה בציבור הכללי ואף בציבור הרופאים להגדיר כל פצע בפה בשם אפטה. חשוב לדעת שישנם סוגים שונים של פצעים בפה, וחשוב מאוד להבדיל בין הופעת אפטות בודדות לבין פצעים בפה על רקע זיהום ויראלי. 

מומחה ברפואת שיניים לילדים מיומן באבחנות מסוג זה, והנו הכתובת במקרה של הופעת פצעים בפה של ילדים לשם אבחון מקצועי ומדויק ומתן טיפול מתאים.


מה גורם להופעת אפטות בפה?

הסיבות לאפטות בפה אצל תינוקות וילדים עדיין אינן חד משמעיות, אולם מחקרים מצאו שהופעת אפטות לרוב מתרחשת בעקבות מתח נפשי, גנטיקה, מחלות סיסטמיות כגון בכצט, קרון, אולצרייטיב קוליטיס, מצבים של דיכוי חיסוני, וכן בשל חסרים תזונתיים, בהם מחסור באבץ, בחומצה פולית, בברזל ובויטמין B12.

התכשירים הקיימים בבתי המרקחת לצורך טיפול באפטות והפחתת הכאב אינם מותאמים לילדים. המדבקה המתמוססת מפריעה לילדים קטנים והמקלון לצריבת האפטה גורם לתחושת שריפה קשה מנשוא.

תרופה נוספת שניתן לרכוש באמצעות מרשם רופא היא אורקורט E, המכילה שילוב של מאלחש מקומי וסטרואיד, אולם היא אינה מתאימה לשימוש לילדים מתחת לגיל שנתיים.


איך להקל על סבלו של הילד?
  • למרוח טחינה גולמית על האפטה המקלה על תחושת הכאב בצורה משמעותית.
  • להימנע מצריכת מאכלים חומציים המעצימים את תחושת הכאב, כגון עגבניות, חצילים, זיתים, פירות הדר ומלפפונים חמוצים.
  • להעלות את רמות האבץ בתזונה, ולעשות בדיקות דם על מנת לדעת שרמות הברזל, החומצה פולית וויטמין B12 בדם תקינות.
  • למרוח חלב עזים מפוסטר על הפצעים. חלב לא מפוסטר עלול לגרום למחלה זיהומית קשה ומסכנת חיים, והשימוש בו מסוכן במיוחד עבור פעוטות וילדים צעירים. כל זאת, גם אם העז בריאה ומחוסנת וגם אם מדובר בגרגור בלבד ללא בליעת החלב.


צור קשר
שם :
טלפון:
מייל:
רופא שיניים לילדים בתל אביב / מודיעין