שן הילד נפגעה – מה עושים?

חבלה בשיניים היא עניין שכיח בקרב פעוטות, ילדים ונוער. ידע מוקדם כיצד לנהוג במקרה של פגיעה בשן הילד הנו בעל השלכות הרות גורל על בריאות השן העתידית


חבלה בשיניים אצל ילדים


הם משחקים, רצים, משתוללים, וקורה לא פעם שנפילה מסתיימת עם חבלה בשיניים אצל ילדים. מדובר באירוע מלחיץ ביותר לא רק עבור הילד, אלא גם עבור ההורה. כלי הדם הרבים הקיימים בשפתיים ובחניכיים מוסיפים גם הם לדרמה, ומלווים את האירוע בדימום קשה שמעלה אף יותר את סף החרדה הקולקטיבית. 

מה עליכם לעשות במקרה בו שן הילד נפגעה?


לאחר שחיבקתם את הילד ונרגעתם גם אתם, שטפו את פניו ואת פיו באופן רגוע ושליו עד כמה שניתן, וכך תוכלו להעריך נכונה את חומרת החבלה, שכן כמות הדם לעתים מתעתעת גם כאשר מדובר בפציעה לא חמורה. במקרים רבים החבלה בשיניים מלווה בחבלת ראש, ואז נדרשת בדיקה רפואית כללית אצל רופא הילדים או בחדר המיון.

חשוב לזכור כי חבלה בשיניים אצל ילדים מזמנת עבור רבים מהם את ביקורם הראשון במרפאת שיניים, ומכאן שלחוויה הנוצרת בטיפול זה קיימת השפעה ארוכת טווח על ביקוריו העתידיים של הילד אצל רופא השיניים. השתדלו ליצור אווירה נינוחה ורגועה ולעשות כל שביכולתם על מנת לשמר את הטיפול כחוויה חיובית עבור הילד.

מומחה ברפואת שיניים לילדים יאבחן את סוג החבלה, יתאים את הטיפול האפקטיבי ביותר עבורה, ולא פחות חשוב – ינחה את ההורים כיצד לטפל בצורה נכונה באזור הפציעה. גם במקרים בהם לא נדרש טיפול בשן, הרי שבריאותה תלויה בהקפדה על היגיינה אורלית, כך שחיטוי חוזר של אזור החבלה יש בו כדי לצמצם את הסיכון לזיהום ולסיבוכים עתידיים. 

בין אם בוצע טיפול ובין אם לא, הקפידו על ביקור נוסף אצל הרופא המומחה בהתאם להמלצותיו לצורך מעקב אחר תהליך הריפוי.



נזקים אפשריים

חבלה בשיניים אצל ילדים עלולה לגרום לשבר בחומר השן, לנזק ברקמות התומכות בשן וכן לנזק ברקמות הרכות הבא לידי ביטוי בחתכים, בשפשופים, בשטפי דם ובקרעים בחניכיים ובריריות. חבלה בסנטר עלולה גם היא לגרום לשברים אורכיים בשיניים האחוריות.

במקרה בו ניזוקו הרקמות התומכות בשן - מזוהה פעמים רבות שינוי מקומה של השן בלסת: תזוזה של השן לכיוון הפנימי או החיצוני, יציאה ממקומה באופן חלקי או מלא, ואף כניסתה לתוך עצם הלסת באופן חלקי או מלא. במקרים חמורים מזוהים שברים בעצם התומכת בשן, ולעתים אף שברים בעצם הלסת עצמה.

כאשר השיניים חלביות, בגילאי שנתיים עד ארבע, רוב החבלות הדנטליות נגרמות כתוצאה מהתנגשויות ומנפילות בשל יכולת מוטורית נמוכה והיעדר שיקול דעת, מה שגורם לרוב לתזוזת שיניים. בגילאי שמונה עד עשר, כאשר השיניים הקדמיות כבר קבועות, רוב החבלות הן מסוג שבר חומר השן.


חבלות בשיניים - כיצד מטפלים?

תזוזת השן מהמקום או שבר שורש, כמו גם ניידות גבוהה מאוד של השן, דורשים לעתים את החזרתה למקום וקיבועהּ, טיפול המתאפשר רק בסמוך למועד הפציעה, ונקבע בין היתר בהתאם לגיל הילד ולחומרת הנזק.

טיפול בשבר כותרת נעשה באמצעות שחזור של הכותרת. זאת, רק לאחר ביצוע חבישה ראשונית במידת הצורך, לצורך הקלה על הכאב וכן במטרה להקטין את הסיכון לזיהום או לסיבוכים אחרים.

שבר חומר שן, המלווה בחתכים ברקמה הרכה כדוגמת השפתיים, דורש ביצוע צילום רנטגן של הרקמה הרכה כדי לוודא שאין חדירה של חומר שן לרקמה הרכה.

במקרה בו השן יצאה לגמרי ממקומה, קיימים טיפולים השונים זה מזה כאשר מדובר בשן חלבית או בשן קבועה.

באותו נושא

שן חלבית שיצאה לגמרי מהפה

שן חלבית שיצאה לגמרי מהפה לא מחזירים למקומה, מכיוון שבפעולת ההחזרה יש חשש לגרימת נזק לנבט השן הקבועה. במקרה בו השן כלל לא נמצאה, על מומחה לרפואת שיניים לילדים לבצע צילום רנטגן בשל החשש לחדירת השן לעצם הלסת. 

אם הרופא המומחה שולל אפשרות זו, יש לפנות לרופא המשפחה על מנת לוודא שהשן לא חדרה לקנה הנשימה. הבדיקה נעשית באמצעות סטטוסקופ או באמצעות צילום רנטגן של הריאות.


שן קבועה שיצאה לגמרי מהפה

כאשר מדובר בשן קבועה, מציאת השן היא קריטית. אם היא מזוהמת,יש לאחוז בה בזהירות בקצה הכותרת (ולא בשורש) תחת מים זורמים במשך עשר שניות, ולהכניס אותה לפה על מנת להעלות את סיכויי ההישרדות שלה. 

הסיכוי להציל שן שהושבה לפה תוך חמש דקות מרגע יציאתה הנו גבוה בצורה ניכרת. לכן, למרות שפעולת החזרת השן לפה אינה משימה קלה עבור ההורה מבחינה נפשית - מומלץ לבצעה.

במידה ולא היה ניתן להחזיר את השן לפה, יש לשמור את השן בחלב, ואם אין בנמצא חלב – בתוך הפה, צמוד ללחי, ולהגיע בהקדם האפשרי למומחה ברפואת שיניים לילדים או לחדר מיון. שימו לב שבשום אופן אין לשמור את השן בתוך מים!

קיימת חשיבות רבה שהורים ירכשו את הידע הנדרש, בסיועו של מומחה לרפואת ילדים, על מנת לדעת להתמודד בזמן אמת בצורה נכונה עם מקרי חבלה בשן הילד.

חשוב לציין שישנם ילדים החשופים לסיכון גבוה יותר לחבלות בשיניים, בעיקר עקב מבנה הלסת, עמדת השיניים ואף מנח השפה העליונה ביחס לשיניים. מומחה לרפואת שיניים לילדים ונוער ידע לאבחן ילדים אלו, ולאחר בקיעת השיניים הקבועות ישקול התערבות אורתודונטית מוקדמת, על מנת להפחית סיכון לחבלות חמורות.


צור קשר
שם :
טלפון:
מייל:
רופא שיניים לילדים בתל אביב / מודיעין