ניפוץ 17 מיתוסים ברפואת שיניים לילדים

לרוץ לצחצח שיניים אחרי הממתק? חייבים לאכול מוצרי חלב לצורך חיזוק השיניים? חטיפים מלוחים אינם מזיקים לשן? גדלנו על כל כך הרבה מיתוסים שגויים. בואו נעשה סדר בדברים




מגיל צעיר לימדו אותנו על קריוס ובקטוס האימתניים, וכיצד ניתן ללחום בהם באמצעות צחצוח השיניים ושמירה על היגיינת הפה. 

עם זאת, בחלוף השנים הרפואה הולכת ומתפתחת, וחלק נרחב ממה שחשבנו שאנחנו יודעים כבר מזמן אינו רלוונטי. מוגשים לכם 16 מיתוסים ברפואת שיניים לילדים שמומלץ להשתחרר מהם בהקדם.


בדיקה ראשונה במרפאת שיניים בגיל שלוש?

הביקור הראשון אצל רופא שיניים לילדים צריך להיעשות מיד לאחר בקיעת השן הראשונה, ובכל מקרה לא יאוחר מגיל שנה. רפואת השיניים התקדמה עם השנים, ורופאי שיניים מומחים בתחומם יודעים לזהות מוקדי עששת ילדים התחלתיים כשהם עוד בשלב ההפיך שלהם, כמו גם פגמים בשיניים, ובאמצעות טיפול מניעתי ידידותי לטפל בהם ללא צורך בקידוח השן.



מתחילים לצחצח את השיניים לילד בהגיעו לגיל שלוש?

קיימת חשיבות רבה בצחצוח מיד לאחר הופעת השן הראשונה.

לילד קטן שלא יודע לירוק אסור להשתמש במשחת שיניים שמכילה פלואוריד?

חשוב להקפיד על שימוש במשחה המכילה פלואוריד – כמות השקולה לגרגר אפונה - החל מגיל שנתיים, למרות שהילד אינו יודע לירוק. ההמלצה לשימוש בכמות משחה נמוכה נובעת בדיוק מסיבה זו.


חשוב לצחצח שיניים לאחר אכילת דברי מתיקה?

אכילת מזון עם רמת סוכרים גבוהה גורמת לשחיקה חומצית ולרגישות יתר של השיניים, ולכן יש להימנע מלהוסיף לה שחיקה מכאנית באמצעות צחצוח. מומלץ לשטוף את הפה במים מיד לאחר האכילה, ולצחצח את השיניים רק לאחר הפוגה של חצי שעה.



לאחר צחצוח שיניים צריך לשטוף את הפה?

לא נכון! לאחר צחצוח שיניים מומלץ לירוק את המשחה ולא לשטוף את הפה, על מנת שהפלואוריד שבמשחה יישאר צמוד לשיניים במהלך הלילה.


שיניים חלביות לא דורשות טיפול כיוון שהן ממילא מתחלפות?

השיניים האחוריות מתחלפות רק בגיל 12, בניגוד לשיניים הקדמיות שרובן מתחלפות כבר בין גיל שש לשבע. חור בשן אינו רק גורם לכאב ולדלקת, אלא אף עלול לגרום לנזק לשן הקבועה. בנוסף, זיהום ממקור דנטלי שלא טופל יכול להתפשט בין חללי הפנים ולהגיע למוח או לדרכי הנשימה ולהוות סכנת חיים.

הילד נחבל בשן הקדמית, ואנו חוששים שעקירתה תפגע בביטחון העצמי שלו ובמעמדו החברתי, ואולי אף תגרום להפרעה בדיבור?

ממחקרים עולה שאף לא אחד מהחששות הללו מעוגנים במציאות בנוגע לילדים עד גיל שש.

הרדמה מקומית מיותרת בעת טיפול בשן חלבית?

בניגוד לדעה הרווחת, מערכת העצבים חיה ובועטת גם בשיניים חלביות, וברוב המוחלט של המקרים יש צורך בביצוע הרדמה מקומית. אחת הסיבות לפחדים וטראומות ילדות מרופאי שיניים נובעים מהעובדה שפעם לא היה נהוג לאלחש שיניים חלביות לצורך טיפול שיניים.

הגורם העיקרי למחלת העששת הוא גנטיקה?

עששת נגרמת כתוצאה מגורמים רבים, וגנטיקה היא רק אחד מהם. בדרך כלל ההשפעה של היגיינת פה טובה ותזונה נכונה גוברת על הנטייה הגנטית לעששת.

חשוב שהילד יאכל מוצרי חלב לצורך חיזוק השיניים?

ההרכב המינרלי של השן אינו מושפע מצריכת מוצרי חלב.

חטיפים מלוחים אינם מזיקים לשיניים?

חטיפים מלוחים עשויים מפחמימות פשוטות אשר מתפרקות במהירות לסוכרים המזיקים לשיניים. למעשה, חטיפים מזיקים לשיניים בדומה לממתקים ולעתים אף יותר בגלל המרקם הדביק שלהם המאפשר פעילות חיידקית ממושכת.

טיפול שיניים מורכב לילדים צעירים מחייב הרדמה כללית?
מומחה ברפואת שיניים לילדים הנו בעל הכשרה ייחודית לביצוע טיפולי שיניים מורכבים גם לילדים צעירים מאוד, תוך שימוש בשיטות התנהגותיות מיוחדות ואמצעים תרופתיים (טיפולים בסדציות בשילוב עם גז צחוק). כמובן שלא ניתן לוותר על גישה נכונה לילדים הכוללת רגישות, סבלנות, עדינות, הבנה והרבה חיוך. ברוב המקרים ניתן להימנע מצורך בטיפול בהרדמה כללית.

ניתן לתקן נזק כתוצאה מאצבע בפה באמצעות יישור שיניים?

מוצץ ואצבע בפה במשך שנים ארוכות אינם גורמים רק לבליטת השיניים, אלא גם לבליטת הלסת העליונה, שאינה ניתנת לתיקון באמצעות טיפול אורתודנטי. הנזקים ללסתות ולשיניים בעקבות הרגל מציצה שהופסק עד גיל ארבע הינם הפיכים בדרך כלל.

האם יישור שיניים רלוונטי רק כשהילד מגיע לגיל 12?
ישנם מקרים בהם נדרש טיפול אורתודנטי בגיל צעיר על מנת למנוע צורך ביישור שיניים עתידי, כהכנה לקראת יישור שיניים, לתיקון הפרעות סגריות או להפחתת סיכון לחבלות בשיניים הקדמיות.



השיניים גדלות עם השנים?

גודל השן נותר כפי שהוא לאחר סיום הבקיעה. עצמות הלסת ועצמות הפנים הן אלו שגדלות.

לשיניים חלביות אין שורשים?
במשך תקופת הילדות השיניים הקבועות סופגות בתהליך ממושך את השורשים הארוכים של שיני החלב, וכשהאחרונות נותרות ללא שורשים כלל - הן נושרות.

הילדים שלי לא שותים מי ברז מופלרים - האם יש צורך בתוסף פלואוריד?
אין צורך! ילדים רבים אינם שותים מי ברז, אולם נהנים מאפקט ההילה של הפלואוריד- הם אוכלים ירקות ופירות שהושקו במים מופלרים, וכך מקבלים פלואוריד בעקיפין. 

בנוסף, מחקרים רבים הוכיחו שההשפעה העיקרית של הפלואוריד היא טופיקלית ולא סיסטמית, כלומר לפלואוריד השפעה משמעותית יותר על בריאות השן כאשר הוא ניתן לילד באמצעות מריחה מקומית על השיניים ולא באמצעות כדורים כפי שהיה נהוג בעבר.


 
צור קשר
שם :
טלפון:
מייל:
רופא שיניים לילדים בתל אביב / מודיעין