הדרכה תזונתית לבריאות שן הילד | חלק ב'

מעוניינים לחנך את הילד לשמור על בריאות השן, ולא יודעים איך? קבלו כמה עצות מעשיות | חלק ב'



הדרכה תזונתית לבריאות שן


עדיין לא יצא לי להיתקל בילד שגילו מעל שלוש ואינו יודע שברוקולי ומלפפון בריאים יותר מסוכריות וגלידה, ובכל זאת – אם יוצעו לו המאכלים הללו, קרוב לוודאי שיימנע מהאפשרויות הירוקות. 

חינוך הילד באמצעות "הבריא והלא בריא" הוכח, כמה חבל, ככישלון חרוץ. אז מה עושים? המלצתי היא להימנע מאבחנה זו, ולהתמקד במקום זאת בתדירות צריכת המזון ובמרקם שלו.


תדירות צריכת מזון - מה זה אומר?

כל פעולת אכילה מזמנת פעילות בקטריאלית בפה שלנו, ומכאן שאם אנו רוצים להפחית פעילות חיידקית בפה - עלינו להפחית את מספר הארוחות ביום. לכן, אם הבטחנו לילד חטיף או ממתק, עדיף לתת את הצ'ופר מיד לאחר הארוחה כקינוח ולא בשעה 17:00, כארוחה קטנה נוספת.

מסיבה זו מומלץ גם להימנע מלצייד את הילד בשקית המלאה בדגני בוקר או אפילו בחמוציות או כל מזון המורכב מחלקיקים קטנים, כיוון שלרוב הוא ייאכל במשך שעתיים לפחות, במהלכן כל שלוש דקות הילד יכניס חלקיק מזון לפיו, מה שגורם לפעילות ממושכת של חיידקים בפה.

אז מה כדאי לתת לילדים בשעות אחר הצהריים לפני החוג או בגינה? פירות, ירקות או אפילו מעדני חלב. הכל עניין של הרגל. 
תפוח עץ, לדוגמא, שוחק את שאריות המזון שנדבקו למשטחי השיניים, ולכן נחשב למזון בריאות המגן על השיניים.


הדרכה תזונתית לבריאות שן

מבחן המרקם

מרקם המזון יסייע לכם לדעת אם הוא בריא לשיניים או לא. מרקם מזון צמיגי גורם להידבקותו אל השן למשך שעות ארוכות ומאריך את הפעילות הבקטריאלית בפה, ואילו מזונות בעלי מרקם חלק, כדוגמת גלידה, שלוקים, מעדני חלב ושוקולד, מתנקים במהירות מהשיניים.

הרגילו את הילדים לאכול בכל ארוחה ירקות. דוגמה אישית היא קריטית בעניין זה, שכן בדרך כלל ההעדפות הגסטרונומיות של הילד זהות לאלו של ההורה. 

שתפו את הילדים בצורה סיפורית וחווייתית על סגולות הוויטמינים והסיבים התזונתיים שיש בפירות ובירקות.
 אפשר לספר להם על אהבתם של גיבורי העל ושל הנסיכות מהאגדות לפירות ולירקות, וכיצד העניקו להם הפירות והירקות כוחות על טבעיים,יופי וחן.

נסו לשווק פירות במקום דברי מתיקה. הציעו, למשל, "מעדן גבינה" או "סוכריות ענבים". יצא לכם פעם לטעום ענבים מוקפאים? בהחלט מזכיר סוכריות. הצטיידו בכמה מהם בדרככם לגינה. הילד רואה שם את כל החברים אוכלים חטיפים? סכמו עם הורי החברים להגיע בפעמים הבאות עם פירות וירקות.

רופא השיניים של הילד יוכל גם הוא להעלות את המוטיבציה להקפדה על תזונה נכונה. סמכות רפואית יכולה להיות בעלת השפעה חיובית על המהלך כולו.

קרא עוד: הדרכה תזונתית לבריאות שן הילד - חלק א'


צור קשר
שם :
טלפון:
מייל:
רופא שיניים לילדים בתל אביב / מודיעין