הדרכה תזונתית לבריאות שן הילד | חלק א'

הידעתם שחטיפים מלוחים מסכנים את בריאות השן לא פחות מדברי מתיקה? ושעדיף לתת לילד גלידה ולא בייגלה? | חלק א'

הדרכה תזונתית לבריאות שן הילד

תזונה ובריאות נאמרים דרך קבע בנשימה אחת, וידוע לכל שבריאות הגוף הינה תוצר ישיר של המזון שאנו אוכלים. אולם רבים אינם מודעים לכך שבכוחה של התזונה להשפיע גם על בריאות השיניים שלנו, ובעיקר על בריאות השיניים של ילדינו.

דברי מתיקה הם האויב העיקרי של שיני הילדים הרכים שלנו. בשונה מילד שנולד לפני שלושה עשורים, כיום פעוט בן שנה שמסתובב עם חטיף מתוק בפיו הוא מחזה שגרתי למדי, וככל שהוא גדל – מגוון הממתקים המתארחים אצלו בפה רק הולך ומתרחב. האם ניתן להימנע מכך? כנראה שלא, אולם בהחלט אפשר למזער נזקים.

הקניית ידע ופיתוח המודעות אצל הילד יוכלו לעשות את השינוי. בחרו היטב את דברי המתיקה ואת החטיפים שאתם נותנים לילדיכם לאחר בחינה מוקפדת של רשימת המרכיבים שלהם, ודאגו שהם יבינו את ההשפעה השלילית שיש לאותם מאכלים על בריאות הפה והשיניים שלהם.



עשה ואל תעשה

לפני שאתם רצים ללמד את הילד מה בריא ומה לא – כדאי שתעשו זאת תחילה בעצמכם. ידעתם, למשל, שחטיפים מלוחים מסכנים את בריאות השן לא פחות מדברי מתיקה? כן כן,החטיפים למיניהם מורכבים מפחמימות פשוטות שמתפרקות במהירות לסוכרים המזיקים לשן ומעלים את הסיכון לעששת.

אם כך, המסקנה היא שחטיפים מלוחים מזיקים לשן ממש כפי שממתקים מזיקים לה? שוב תתפלאו לדעת שלא – הם מזיקים אף יותר. רוב החטיפים המלוחים נדבקים אל השן, ומאפשרים חגיגה בקטריאלית ממושכת באין מפריע. כך למעשה המרקם הדביק של החטיפים מאפשר פעילות חיידקית במשך שעות רבות לאחר שהילד אכל את החטיף. 

המסקנה: עדיף להציע לילד גלידה ושוקולד, שהשאריות שלהם מתפנות תוך זמן קצר יחסית מהשן.

המסקנה המוטעית הבאה היא לשלוח את הילד לצחצח שיניו מיד לאחר אכילת הממתק, החטיף או לאחר שתיית משקה מוגז. אל תעשו זאת! מדוע? מאכלים ומשקאות אלה גורמים לירידה ברמת החומציות בפה, ומביאים לשחיקה חומצית. 

צחצוח שיניים רק יוסיף לה גם שחיקה מכנית, ולכן מספיק לשטוף במים את הפה מיד לאחר האכילה לצורך העלאת רמת החומציות, ולצחצח שיניים רק לאחר כחצי שעה.



גבולות, רבותיי, גבולות!

אמרתם ילדים – אמרתם גבולות. ילד צריך שיסבירו לו מגיל צעיר מה מותר ומה אסור, מה נכון ומה לא נכון, והדברים נכונים גם בכל הנוגע לשמירה על בריאות השן.

קבעו חוקים משפחתיים, שגם אתם תוכלו להיות כפופים להם. כך למשל, ניתן להתיר אכילת ממתקים וחטיפים בסופי שבוע, בטיולים, בחגים ובימי הולדת, והקפידו על צחצוח שינים נוסף באותו היום.

ימי הולדת של חברים זהו קרב אבוד, שכן אין אפשרות לבצע בקרה על כמות הממתקים שהילד צורך, ולכן הימנעו מקרבות מיותרים.לעומת זאת, בסופי שבוע, בטיולים ובחגים הבקרה על צריכת הממתקים הינה בידי ההורים. בחרו את החטיפים והממתקים בצורה מושכלת, תוך התייחסות למרקם המזון. הימנעו מרכישת מזונות דביקים במיוחד, הקפידו על שתיית מים לאחר האכילה ורכשו את החטיפים באריזות הקטנות ביותר.

חשוב לזכור שארצנו התברכה בפירות נפלאים ומתוקים, עשירים בוויטמינים ובסיבים תזונתיים. הציעו לילדים גם פירות, ותהיו מופתעים לראות שהם יהיו מאושרים.

מניסיוני המקצועי, ולאחר מפגש עם אלפי ילדים והורים, למדתי ששיתוף הילד ב"צוות ההיגוי" לצורך בניית תכנית תזונתית שתכלול מזונות גם בריאים וגם טעימים - סולל את הדרך להצלחת התכנית. כאשר הילד לוקח חלק בסיעור המוחות המקדים את החלטות, הוא מרגיש שדעתו מוערכת ומגלה יותר מעורבות ומחויבות לתהליך.

שתפו גם את רופא השיניים של ילדכם בתהליך. סמכות רפואית שילדכם מעריכים תעלה את המוטיבציה בקרב ילדכם ותתרום משמעותית לתהליך.

חינוך לבריאות מתחיל במרפאת השיניים, בהצלחה!


באותו נושא


צור קשר
שם :
טלפון:
מייל:
רופא שיניים לילדים בתל אביב / מודיעין